اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هیأتی که از کودکی تا دانشگاه همراه بچه‌هاست

هیأتی که از کودکی تا دانشگاه همراه بچه‌هاست

برگزیده رشته ساختار و تشکیلات هیأت

به گزارش روابط عمومی مهرواره هوای نو، در مجاورت امامزاده سید جعفر شهر یزد هیأتی مشغول به فعالیت است که سابقه تشکیل آن به دهه هفتاد شمسی و جریان یک ملاقات با مرحوم علامه مصباح یزدی رحمة‌الله‌علیه برمی‌گردد.

در شرایط حساس تهاجمات فرهنگی دهه هفتاد، عده‌ای از طلاب و جوانان حزب اللهی شهر یزد که برای کسب تکلیف به محضر آیت‌الله مصباح(ره) مشرف شده بودند از این عالم وارسته تقاضای کسب تکلیفی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و مقابله با انواع تهاجمات دشمن علی الخصوص تهاجم فرهنگی می‌کنند و ایشان این جوانان را توصیه به برپایی هیأتی فعال و پویا در جهت مقابله همه‌جانبه با این تهاجمات بیگانه می‌کنند.

این جوانان با الگوگیری از هیأت محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام شهر قم اقدام به برپایی هیأتی متفاوت از هیأت‌های آن روز شهر یزد تحت عنوان هیأت انصار ولایت دارالعباده یزد می‌کنند. این هیأت در دومین مهرواره هوای نو، در رشته‌های هیأت و خانواده، هیأت و شادی، هیأت و شهدا، هیأت و معنویت و اخلاق، ساختار و تشکیلات هیأت برگزیده و شایسته تقدیر شد.

رویکرد این هیأت برخلاف هیأت‌های مرسوم و معمول آن زمان در شهر یزد که غالباً با محوریت دسته‌جات عزاداری بوده شکل می‌گیرد.

هیاتی که از کودکی تا دانشگاه همراه بچه‌های هیات است

حجت‌الاسلام مروستی زاده معاون سرمایه انسانی هیأت انصار ولایت دارالعباده یزد اقدامات این هیأت را برای ما اینگونه روایت می‌کند:

این هیأت به نوعی در زمره اولین جلساتی بود که از نظر ساختار جلسه به صورت متفاوت‌تری آغاز به کار کرد و توانست بدون استفاده از مداح یا سخنران معروف و مشهوری و فقط با مفاهیمی چون موضوع محوری و اهمیت به مسائل روز جوانان و فرهنگ جذب حداکثری مخاطب و مستمع کار خود را آغاز کند.

سه مدل جلسه هیأت در طول سال

در ایامی چون دهه اول محرم و ایام عزاداری ماه صفر، ایام فاطمیه، سی شب ماه مبارک رمضان به خصوص شب‌های پرفضیلت قدر و همچنین ایام دهه کرامت جلسات هیأت به صورت ویژه و با حضور حداکثری جوانان یزدی برگزار می‌شود.

نوع دیگری از جلسات هیأت مربوط به جلسات هفتگی است که هر هفته شنبه شب‌ها در همان محل امامزاده سید جعفر علیه السلام و به صورت مستمر برگزار می‌شود.

هیاتی که از کودکی تا دانشگاه همراه بچه‌های هیات است

در جلسات هفتگی شنبه شب‌ها علاوه بر جمع‌خوانی قرآن و سخنرانی اقداماتی چون معرفی کتاب و معرفی شهید نیز انجام می ‌شود که در شکر خدا مورد استقبال مخاطبین جلسه قرار گرفته است.

اما نوع متفاوت جلسات هیأت جلساتی با نام «محفل انس» می‌باشد که فقط مخصوص خادمین جلسه و به صورت سیار و دوره‌ای در منزل خدام هیات برگزار شده و به بررسی مسائل و مشکلات احتمالی هیأت و تصمیم‌گیری برای آنها و بررسی مسائل و موضوعات جدید فرهنگی می‌پردازد و در نهایت با روضه خوانی و ذکر توسل به اهل‌بیت علیهم السلام پایان می‌یابد.

موضوع محوری جلسه حتی در دکور هیأت هم لحاظ می شود!

هیأت انصار ولایت دارالعباده یزد اهتمام به موضوع محور بودن جلسه را حتی در دکور و اشعار مداحی خود نیز لحاظ کرده است و این خود در عین ابتکار عمل؛ نوعی عامل جذب برای قشر نوجوان و جوان یزد نیز بوده است.
سخنرانی جلسه و حتی اطلاعیه برگزاری هیأت نیز با توجه به همان موضوع تدارک دیده می‌شود و مخاطب از این طریق در سیر موضوعی هیات قرار گرفته و از آن مطلع می‌شود.

آموزش از مهدکودک تا دانشگاه!

هیات انصار ولایت از ده سال قبل اقدام به راه‌اندازی دو مهدکودک و ادبستان دخترانه و پسرانه کرده است و در سند چشم‌انداز خود سعی دارد این فعالیت آموزشی خود را تا مقطع دانشگاه گسترش بدهد.

در حال حاضر دو مجموعه مهد کودک و ادبستان این هیأت با ۳۰۰ نفر دانش‌آموز و ۳۰ کادر مشغول فعالیت است.این برنامه‌ها با در نظر گرفتن نوع نیاز مخاطب و همچنین بررسی مسائل فرهنگی روز تشکیل می‌شود.

هیاتی که از کودکی تا دانشگاه همراه بچه‌های هیات است

هیأت انصار ولایت یزد در رشته‌های هیأت و جهانی‌اندیشی و همچنین هیأت؛ ساختار و تشکیلات برگزیده و حائز رتبه شده است.

هیأت باید جامع‌نگر باشد و‌ تنوع برنامه‌های در نظر گرفته شده برای مخاطب نباید محدود و محصور به موضوع خاصی باشد.

جامعیت برنامه ها با موضوعاتی چون مسائل اجتماعی و سیاسی، اخلاقی و فرهنگی، آموزشی و تبیینی علاوه بر جذب بیشتر مخاطب؛ رسالت هیأت به معنای واقعی را برآورده کرده و خود راه حل بسیار مهمی در جهت تقابل همه جانبه با تهاجمات فرهنگی از سوی دشمن و بیگانگان است.

منبع: خبرگزاری دفاع پرس

پایان پیام/